sábado, 5 de enero de 2013

Base kite-Propi procés d'aprenentatge


Propi procés d’aprenentatge

 

Cas 2013-1
Síntesi destacant l’aprenentatge que es pretén
Els alumnes de la UOC han fet un seguit de treballs i pràctiques per tal d’adquirir coneixements. El procés d’aprenentatge ha estat mediat per les TIC com a eines potenciadores de l’aprenentatge significatiu i funcional. Han après a aprendre; fet que els hi ha proporcionat un canvi conceptual gràcies al l’esforç diari guiat per la motivació i l’interès propi.
Índex
Contingut
Observacions
Context General
Experiència en ensenyament
2 anys
---
Experiència / Nivell d’expertesa en l’ús de TIC
Les fa servir a casa, a l’escola i per l’estudi de la licenciatura.
 
---
Tipus d’escola
Universitat
La UOC és una universitat en línia, reconeguda internacionalment, amb una comunitat de més de 60.000 estudiants
Localització del centre
Repartits per diverses localitats.
Universitat catalana transversal amb presència internacional
Connexió
 Internet
---
Localització dels recursos tecnològics
---
Segons cada estudiant
Situació sòcio - econòmica dels alumnes
Classe mitja-alta
 
Deduïble pel cost dels estudis i pels recursos necessaris per cursar-los
Context de la història o cas
Nivell dels alumnes
Licenciatura de segon cicle.
Cursant actualment
Àrea / unitat
Picopedagogia
 ---
Fites en la història
Activitats planificades a la sessió o unitat
 Diverses
-Avaluació inicial
-Mapes conceptuals
-Debats
-Projecte
-Bloc
 
 
Nivell d’aprenentatge esperat
Coneixements bàsics per a un futur com a psicopedagogs
---
Tipus d’activitat
Activitats d’avaluació continuada (grupals/individuals)
---
Activitats de la història o cas
Tecnologies utilitzades
Ordinadors amb connexió a internet
 ---
Raó per la qual la fa servir
Eina tecnològica potenciadora de l’aprenentatge significatiu i funcional
---
Naturalesa de les activitats (tasques cognitives a realitzar)
 Activitats mediades per les TIC
 ---
Dificultats trobades
 Coneixements previs
Divergència de coneixements previs segons els estudiants
Ajuda / col·laboració emprada
Ajuda entre companys de l’aula i consultora amb funció de mediadora i orientadora
 
Rol del professor
Mediador, proporcionar activitats estructurades i orientacions explícites
La UOC incorpora persones que ofereixen una educació universitària en línia de qualitat i promou:
-una educació innovadora que permet l'aprenentatge personalitzat,
-un lideratge tecnològic que facilita la interacció i el treball en col·laboració,
-una investigació acadèmica sobre la societat de la informació i l'aprenentatge virtual (e-learning),
-la difusió del coneixement.
 
Rol de l’estudiant
Explorador, descobrir avantatges de les TIC i el seu ús, adquirir aprenentatges significatius
---
Resultats
Observacions
Els alumnes realitzen les activitats requerides. Adquireixen un aprenentatge significatiu gràcies a la motivació demostrada
 
Avaluació de l’aprenentatge
Molt satisfactori
---
Lliçó apresa pel professor
Els alumnes poden fer aquest tipus d’activitat sense cap dificultat, però  que cal orientar-los, proporcionar les eines adequades i anar pas per pas per crear un canvi conceptual
 

 

Història complerta


Entrevistador: Bon dia Maria, primer de tot gràcies per concedir-nos fer-te aquesta entrevista.

Alumna UOC: Cap problema, encantada.

Entrevistador: Comencem doncs. Des de quan estàs estudiant a la Universitat Oberta de Catalunya?

Alumna UOC: Ara farà dos anys.

Entrevistador: I que et va fer decidir-te per uns estudis on-line?

Alumna UOC: Doncs principalment la manca de temps per assistir a una universitat presencial i l’experiència gratificant que em podria emportar.

Entrevistador: A què et refereixes amb experiència gratificant?

Alumna UOC: Al fet que és una nova manera d’estudiar, un mètode en correspondència amb la societat actual, on les noves tecnologies de la informació i la comunicació prenen especial rellevància.

Entrevistador: I ara que portes ja un temps, creus que has adquirit aprenentatges funcionals i significatius en relació a les TIC?

Alumna UOC: Estic molt contenta del seguiment de la carrera ja que he après a treballar amb l’ordinador i amb el campus virtual, eines que poc utilitzava anteriorment. Per altra banda, he adquirit metodologies que desconeixia i avantatges que presenta aquest model d’estudi via Internet.

Entrevistador: Principalment, quina matèria t’ha proporcionat més coneixements pràctics?

Alumna UOC: L’àrea de Noves Tecnologies m’ha permès observar el meu recorregut al llarg de l’assignatura gràcies a la creació d’un portafoli amb els meus aprenentatges i reflexions fetes al llarg de les PACs de l’avaluació continuada. Ha estat un seguiment molt satisfactori ja que m’he adonat per mitjà de les diferents entrades al meu bloc, de la quantitat de feina feta i el més important, de l’aprenentatge significatiu i funcional adquirit.

Entrevistador: Per quin motius creus que aquest aprenentatge ha estat significatiu?

Alumna UOC: Les TIC han estat mediadores de la feina realitzada, eines que m’han permès motivar-me i mostrar interès pels conceptes treballats. Per altra banda, programes tals com el Cmaptools m’ha permès crear mapes conceptuals amb els coneixements treballats i les relacions entre aquests, fet que m’ha demostrat l’evolució del meu aprenentatge en comparació a les respostes donades a l’avaluació inicial de l’assignatura.

Entrevistador: Pots exemplificar una mica més tot això que expliques? Crec que és molt interessant i no vull perdre cap detall important.

Alumna UOC: I tant! Per exemple ,en relació a les preguntes inicials i en comparació amb les respostes que actualment donaria, puc afirmar que s’ha produït un canvi conceptual en la meva persona, ja que ara podria contestar a totes les qüestions plantejades des d’una posició no determinista, on donaria importància a les TIC per tal d’aconseguir un aprenentatge significatiu, tot definint aquestes com a no neutres i mediadores del procés d’ensenyament.

Entrevistador: Pots mostrar el canvi que comentes amb alguna pregunta en concret de les plantejades a l’inici de l’assignatura?

Alumna UOC: Si, em puc centrar en el primer dels mapes conceptuals creats, on es vinculaven els termes: ciència, tecnologia, societat i educació amb quatre simples relacions. A partir de l’aprenentatge creat entre companys per mitjà de la participació als fòrums, als blocs i als debats, i després de la lectura de documents i diverses fonts informatives, aquest mapa sembla ridícul en comparació amb el finalment creat, ja que en aquest últim s’observen moltes més interconnexions i s’especifiquen molts més coneixements.

Entrevistador: Per tant, d’això que em comentes, puc deduir que canviaries les puntuacions de l’1 al 10 donades en les frases que se us proposaven?

Alumna UOC: Exacte, gràcies a l’aprenentatge adquirit canviaria moltes de les puntuacions allà donades, ja que com plantejava al document, no defensaria les respostes donades davant d’un tribunal, i sort! ja que actualment gràcies a la meva obertura a noves tècniques i coneixements, he fet un pas endavant en el món pràctic de les TIC i he aconseguit l’objectiu que em proposava per aquesta assignatura.

Entrevistador: Se’t veu orgullosa de la feina realitzada!

I què m’expliques dels debats que comentaves?

Alumna UOC: Han estat una experiència magnífica. M’ha creat interès i motivació el poder donar arguments a favor i en contra sobre diversos temes, sempre des d’una postura tecnodeterminista o sociodeterminista, depenent del rol de cada company.

Entrevistador: I tothom tenia el rol que desitjava?

Alumna UOC: No, els rols eren indicats per la consultora, però precisament això, haver-te de posicionar en una postura contrària als teus pensaments, era una manera de reflexionar i conèixer noves perspectives.

Entrevistador: Deu ni do el treball realitzat.

Alumna UOC: Jo diria, deu ni do l’aprenentatge adquirit!

Alumna UOC: Ah! I no vull acabar l’entrevista sense parlar-te del projecte que he creat.

Entrevistador: En què ha consistit?

Alumna UOC: Doncs a partir de la idea la idea d’identificar problemes de la vida quotidiana, va sorgir el fet que els nens de primer no sabien escriure de manera totalment correcta una carta, fet que els mantenia inquiets per si els Reis Mags D’orient no entenien els seus desitjos i no els hi portaven els regalets demanats. A partir d’aquí, vaig dissenyar, desenvolupar, implementar i avaluar l’aprenentatge a través de diverses activitats mediades per eines tecnològiques, fet que ha permès potenciar el canvi conceptual dels alumnes.

Entrevistador: Quina bona idea!

Entrevistador: M’ha agradat molt poder entrevistar-te, però ja no gaudim de més temps. Vols fer alguna última reflexió?

Alumna UOC: Si, simplement motivar a la societat a utilitzar les TIC ja que són eines mediadores de l’aprenentatge significatiu.

Entrevistador: Moltes gràcies per tot, ha estat un plaer.

Alumna UOC: Igualment i gràcies a vosaltres!

 

 

No hay comentarios:

Publicar un comentario