Redacció de la
carta als Reis Mags d’Orient a Primer de Primària.
Cas
2013-1
|
|||
Síntesi
destacant l’aprenentatge que es pretén
|
|||
Els
alumnes de primer de primària han format part d’un projecte que vincula
l’àrea de llengua amb les TIC, per mitjà de l’escriptura de la carta a ses
Majestats d’Orient. Han après a aprendre de manera significativa i funcional
per mitjà de la resolució d’un problema plantejat de manera argumentativa per
ells mateixos, sota la finalitat d’escriure de manera entenedora i coherent
per tal de ser entesos pels reis Mags en les seves peticions escrites.
|
|||
Índex
|
Contingut
|
Observacions
|
|
Context
General
|
|||
Experiència en ensenyament
|
2 anys
|
---
|
|
Experiència / Nivell d’expertesa en l’ús de TIC
|
Les fa servir a classe d’informàtica i a casa
|
---
|
|
Tipus d’escola
|
Escola
concertada (Infantil, Primària, E.S.O i Batxillerat)
|
---
|
|
Localització del centre
|
Sant Joan Despí (BCN)
|
---
|
|
Connexió
|
Internet
|
---
|
|
Localització dels recursos tecnològics
|
Aula d’informàtica
|
L’aula consta
de 28 ordinadors amb sistema operatiu Windows, connexió a Internet i recursos
addicionals tals com la impressora, escàner, cascos i amplificadors de so.
Per altra banda, l’aula té una pissarra digital
|
|
Situació sòcio - econòmica dels alumnes
|
Classe mitja-alta
|
---
|
|
Context
de la història o cas
|
|||
Nivell dels alumnes
|
Primer curs d’educació primària (6anys)
|
Hi ha ritmes diferents d’aprenentatge i el procés més lent d’algun dels
alumnes marca divergències a l’hora de treballar certs aspectes. Tot i així,
la majoria tenen un nivell estandarditzat
|
|
Àrea / unitat
|
Llengua i Informàtica
|
---
|
|
Fites
en la història
|
|||
Activitats planificades a la sessió o unitat
|
Creació de la carta als Reis Mags d’Orient
Creació d’un portal de Betlem
Decoració nadalenca
Participació en jocs virtuals sobre el nadal
|
Links a les webs:
|
|
Nivell d’aprenentatge esperat
|
Saber
escriure una carta
Utilitzar
correctament els programes informàtics
|
---
|
|
Tipus d’activitat
|
Aplicació
de les TIC de manera funcional i significativa
|
---
|
|
Activitats
de la història o cas
|
|||
Tecnologies utilitzades
|
Ordinadors amb connexió a internet i pissarra digital.
|
---
|
|
Raó per la qual la fa servir
|
Solució
al problema plantejat
|
---
|
|
Naturalesa de las activitats (tasques cognitives a realitzar)
|
Utilitzar
eines per facilitar l’escriptura
|
---
|
|
Dificultats trobades
|
Diferents
ritmes d’aprenentatge
|
A l’aula de
Primer B hi ha un discent trastorns de
lectoescriptura i principis de dislèxia
|
|
Ajuda / col·laboració emprada
|
La
mestra orienta i ajuda als alumnes però deixa que ells actuïn de manera
individual.
|
Pren importància l’ajuda entre companys
|
|
Rol del professor
|
Mediador, proporcionar activitats estructurades i orientacions explícites
|
---
|
|
Rol de l’estudiant
|
Explorador, descobrir avantatges de les TIC i el seu ús
|
---
|
|
Resultats
|
|||
Observacions
|
Els alumnes realitzen l’activitat requerida. Adquireixen un aprenentatge
significatiu gràcies a la motivació demostrada
|
||
Avaluació de l’aprenentatge
|
Molt satisfactori
|
---
|
|
Lliçó apresa pel professor
|
Els
alumnes poden fer aquest tipus d’activitat sense cap dificultat, però
que cal orientar-los, proporcionar les eines adequades i anar pas per pas per
crear un canvi conceptual
|
||
Història
complerta
|
Entrevistador:
Bon dia Maria, primer de tot gràcies per concedir-nos
fer-te aquesta entrevista.
Mestra:
Cap problema, encantada.
Entrevistador:
Comencem doncs. En quina escola treballes actualment?
Mestra: Treballo a una escola concertada de Sant Joan Despí, una localitat
propera a Barcelona.
Entrevistador:
Al ser concertada es pot deduir que el nivell
socioeconòmic de les famílies és alt?
Mestra: Si, es pot observar que es tracta d’una zona amb habitants d’un nivell
mitjà-alt i com a conseqüència, els parents dels nostres alumnes tenen un bon
nivell adquisitiu.
Entrevistador:
Això també s’observa en les instal·lacions del centre?
Gaudiu per exemple, d’àmplies aules?
Mestra:
Si, no ens podem queixar.
Entrevistador:
I dels recursos tecnològics, què em dius?
Mestra:
Tenim una aula d’informàtica per a cada etapa educativa,
la qual té una mitja de 28 ordinadors totalment equipats i gaudim també de
diverses pantalles digitals repartides pel centre.
Entrevistador:
M’agradaria conèixer quina importància tenen a dia d’avui
les TIC, a la teva escola.
Mestra:
Actualment trobem molts programes informàtics que tenen per objectiu ajudar
els estudiants a comprendre i aprendre determinats continguts i habilitats. Els
docents del centre som cada cop més conscients que aquests programes educatius
proporcionen informació als discents, i inclouen aspectes que desperten el
interès de l’infant, el motiven i permeten que aprengui de manera
significativa. Per aquest motiu, com a mestres intentem que les TIC tinguin una
presència important a la nostra institució.
Entrevistador: Indiques que
intenteu fer-ho, però realment ho poseu en pràctica?
Mestra: Crec que és un
procés lent d’adaptació, però poc a poc estem innovant en el nostre procés
d’ensenyament-aprenentatge. Un exemple és el projecte que realitzen els nens de
primer de primària basat en realitzar la carta als Reis Mags d’Orient per mitjà
de l’ordinador.
Entrevistador:
Explica’m una mica més d’aquest projecte. Com va sorgir?
Mestra: Els alumnes es van mostrar inquiets pel fet que arribava el nadal i no
sabien escriure del tot correctament. Això els preocupava ja que els Reis no
podrien entendre les seves cartes i no els portarien els regals desitjats. Entre
tots vam intentar trobar solucions al problema, tot argumentant les raons de
les solucions proposades i al final, es va decidir fer a l’ordinador.
Entrevistador:
Com es va arribar a plantejar aquesta alternativa?
Mestra: Un dels alumnes va comentar de fer-la a l’ordinador ja que així un adult els
podria corregir els errors i no quedaria ni rastre d’allò mal escrit.
Entrevistador:
Mira que en són d’espavilats aquests menuts!
Mestra: Doncs sí, sí que en són d’espavilats. I d’aquí va sorgir la idea de fer
aquest projecte, tot incorporant més activitats nadalenques per tal d’apropar
als més petits a les TIC i els seus diversos usos. Vam cercar per la web
recursos per a escriure una carta als reis i vam topar amb una eina que anava
creant el document pas per pas en el moment que la persona responia a les
preguntes plantejades per mitjà d’icones. Una manera fàcil per als infants i
que resolia el seu problema!
Entrevistador:
I com valores l’experiència?
Mestra: Ha estat molt gratificant i satisfactòria tant per a ells per arribar als
adquirir els objectius proposats com per a mi, per l’experiència que m’emporto.
Entrevistador: I
particularment, creus que com a docents, necessitaríeu més formació sobre l’ús
de les tecnologies?
Mestra: És important
renovar-se i adaptar-se als nous canvis i, actualment, ens trobem en la
societat de la informació i comunicació. Penso que és imprescindible conèixer
nous recursos per poder aplicar un aprenentatge basat en competències i on les
TIC adquireixin un paper rellevant.
Entrevistador:
Realment penses que conèixer aquestes eines i les seves
aplicacions aportaria beneficis en l’àmbit educatiu?
Mestra:
Per mitjà d’aquest
projecte, que et posava com a exemple, ha quedat demostrat que els infants es
motiven i s’engresquen davant d’activitats tractades per mitjà de les noves
tecnologies. Tots ells han aconseguit adquirir un aprenentatge significatiu a
través del procediment realitzat i de la mateixa manera, funcional.
Entrevistador: Quines altres avantatges n’extreus del treball mediat per les TIC?
Mestra: Tal com he comentat en la
societat actual, la formació en les noves tecnologies és un eix vertebrador.
D’avantatges n’hi ha molts, entre d’altres que les TIC són eines i materials de
construcció que faciliten l’aprenentatge, el desenvolupament d’habilitats i
diferents maneres d’aprendre, tenint en compte els diferents estils i ritmes
dels alumnes. Crec que aquest seria un bon resum de perquè de la seva
utilització.
Entrevistador:
És realment interessant això que expliques. Per
finalitzar, tens algun consell per algun altre professional que volgués fer un
projecte semblant?
Mestra:
Jo li diria que
endavant! Que els alumnes estan capacitats per aprendre a aprendre i que si
dosifiquem les activitats, els hi proporcionem les eines adequades i els
orientem, són capaços de fer això i d’adquirir molts més aprenentatges.
Entrevistador:
Moltes gràcies pel teu temps, Maria.
Mestra:
Gràcies a vosaltres, ha sigut un plaer.
Hola Maria! Acabo de veure el teu blog, la veritat és que si hem coincidit en el tema del projecte. Trobo que el problema que s'et va presentar és molt interessant i fer un projecte amb ell molt més! Has sabut aprofitar la situació, una situació que s'ens dubte es donarà a moltes aules perquè escriure la carta als reis és una de les activitats principals del nadal! Com hem après a l'assignatura els problemes no s'han d'evitar cal aprofitar-los :)
ResponderEliminar