viernes, 4 de enero de 2013

Base kite- El meu projecte


Redacció de la carta als Reis Mags d’Orient a Primer de Primària.

 

Cas 2013-1
Síntesi destacant l’aprenentatge que es pretén
Els alumnes de primer de primària han format part d’un projecte que vincula l’àrea de llengua amb les TIC, per mitjà de l’escriptura de la carta a ses Majestats d’Orient. Han après a aprendre de manera significativa i funcional per mitjà de la resolució d’un problema plantejat de manera argumentativa per ells mateixos, sota la finalitat d’escriure de manera entenedora i coherent per tal de ser entesos pels reis Mags en les seves peticions escrites.
Índex
Contingut
Observacions
Context General
Experiència en ensenyament
2 anys
---
Experiència / Nivell d’expertesa en l’ús de TIC
Les fa servir a classe d’informàtica i a casa
 
---
Tipus d’escola
Escola concertada (Infantil, Primària, E.S.O i Batxillerat)
 ---
Localització del centre
Sant Joan Despí (BCN)
---
Connexió
 Internet
---
Localització dels recursos tecnològics
Aula d’informàtica
L’aula consta de 28 ordinadors amb sistema operatiu Windows, connexió a Internet i recursos addicionals tals com la impressora, escàner, cascos i amplificadors de so. Per altra banda, l’aula té una pissarra digital
Situació sòcio - econòmica dels alumnes
Classe mitja-alta
 
---
Context de la història o cas
Nivell dels alumnes
Primer curs d’educació primària (6anys)
Hi ha ritmes diferents d’aprenentatge i el procés més lent d’algun dels alumnes marca divergències a l’hora de treballar certs aspectes. Tot i així, la majoria tenen un nivell estandarditzat
 
Àrea / unitat
Llengua i Informàtica
 ---
Fites en la història
Activitats planificades a la sessió o unitat
Creació de la carta als Reis Mags  d’Orient
Creació d’un portal de Betlem
Decoració nadalenca
Participació en jocs virtuals sobre el nadal
Links a les webs:
 
 
Nivell d’aprenentatge esperat
Saber escriure una carta
Utilitzar correctament els programes informàtics
---
Tipus d’activitat
Aplicació de les TIC de manera funcional i significativa
---
Activitats de la història o cas
Tecnologies utilitzades
Ordinadors amb connexió a internet i pissarra digital.
 ---
Raó per la qual la fa servir
Solució al problema plantejat
---
Naturalesa de las activitats (tasques cognitives a realitzar)
 Utilitzar eines per facilitar l’escriptura
 ---
Dificultats trobades
 Diferents ritmes d’aprenentatge
A l’aula de Primer B hi ha un discent  trastorns de lectoescriptura i principis de dislèxia
Ajuda / col·laboració emprada
La mestra orienta i ajuda als alumnes però deixa que ells actuïn de manera individual.
Pren importància l’ajuda entre companys
Rol del professor
Mediador, proporcionar activitats estructurades i orientacions explícites
---
Rol de l’estudiant
Explorador, descobrir avantatges de les TIC i el seu ús
---
Resultats
Observacions
Els alumnes realitzen l’activitat requerida. Adquireixen un aprenentatge significatiu gràcies a la motivació demostrada
 
Avaluació de l’aprenentatge
Molt satisfactori
---
Lliçó apresa pel professor
Els alumnes poden fer aquest tipus d’activitat sense cap dificultat, però  que cal orientar-los, proporcionar les eines adequades i anar pas per pas per crear un canvi conceptual
 

 

Història complerta


Entrevistador: Bon dia Maria, primer de tot gràcies per concedir-nos fer-te aquesta entrevista.

Mestra: Cap problema, encantada.

Entrevistador: Comencem doncs. En quina escola treballes actualment?

Mestra: Treballo a una escola concertada de Sant Joan Despí, una localitat propera a Barcelona.

Entrevistador: Al ser concertada es pot deduir que el nivell socioeconòmic de les famílies és alt?

Mestra: Si, es pot observar que es tracta d’una zona amb habitants d’un nivell mitjà-alt i com a conseqüència, els parents dels nostres alumnes tenen un bon nivell adquisitiu.

Entrevistador: Això també s’observa en les instal·lacions del centre? Gaudiu per exemple, d’àmplies aules?

Mestra: Si, no ens podem queixar.

Entrevistador: I dels recursos tecnològics, què em dius?

Mestra: Tenim una aula d’informàtica per a cada etapa educativa, la qual té una mitja de 28 ordinadors totalment equipats i gaudim també de diverses pantalles digitals repartides pel centre.

Entrevistador: M’agradaria conèixer quina importància tenen a dia d’avui les TIC, a la teva escola.

Mestra: Actualment trobem molts programes informàtics que tenen per objectiu ajudar els estudiants a comprendre i aprendre determinats continguts i habilitats. Els docents del centre som cada cop més conscients que aquests programes educatius proporcionen informació als discents, i inclouen aspectes que desperten el interès de l’infant, el motiven i permeten que aprengui de manera significativa. Per aquest motiu, com a mestres intentem que les TIC tinguin una presència important a la nostra institució.

Entrevistador: Indiques que intenteu fer-ho, però realment ho poseu en pràctica? 

Mestra: Crec que és un procés lent d’adaptació, però poc a poc estem innovant en el nostre procés d’ensenyament-aprenentatge. Un exemple és el projecte que realitzen els nens de primer de primària basat en realitzar la carta als Reis Mags d’Orient per mitjà de l’ordinador.

Entrevistador: Explica’m una mica més d’aquest projecte. Com va sorgir?

Mestra: Els alumnes es van mostrar inquiets pel fet que arribava el nadal i no sabien escriure del tot correctament. Això els preocupava ja que els Reis no podrien entendre les seves cartes i no els portarien els regals desitjats. Entre tots vam intentar trobar solucions al problema, tot argumentant les raons de les solucions proposades i al final, es va decidir fer a l’ordinador.

Entrevistador: Com es va arribar a plantejar aquesta alternativa?

Mestra: Un dels alumnes va comentar de fer-la a l’ordinador ja que així un adult els podria corregir els errors i no quedaria ni rastre d’allò mal escrit.

Entrevistador: Mira que en són d’espavilats aquests menuts!

Mestra: Doncs sí, sí que en són d’espavilats. I d’aquí va sorgir la idea de fer aquest projecte, tot incorporant més activitats nadalenques per tal d’apropar als més petits a les TIC i els seus diversos usos. Vam cercar per la web recursos per a escriure una carta als reis i vam topar amb una eina que anava creant el document pas per pas en el moment que la persona responia a les preguntes plantejades per mitjà d’icones. Una manera fàcil per als infants i que resolia el seu problema!

Entrevistador: I com valores l’experiència?

Mestra: Ha estat molt gratificant i satisfactòria tant per a ells per arribar als adquirir els objectius proposats com per a mi, per l’experiència que m’emporto.

Entrevistador: I particularment, creus que com a docents, necessitaríeu més formació sobre l’ús de les tecnologies?

Mestra: És important renovar-se i adaptar-se als nous canvis i, actualment, ens trobem en la societat de la informació i comunicació. Penso que és imprescindible conèixer nous recursos per poder aplicar un aprenentatge basat en competències i on les TIC adquireixin un paper rellevant.

Entrevistador: Realment penses que conèixer aquestes eines i les seves aplicacions aportaria beneficis en l’àmbit educatiu?

Mestra: Per mitjà d’aquest projecte, que et posava com a exemple, ha quedat demostrat que els infants es motiven i s’engresquen davant d’activitats tractades per mitjà de les noves tecnologies. Tots ells han aconseguit adquirir un aprenentatge significatiu a través del procediment realitzat i de la mateixa manera, funcional.

Entrevistador: Quines altres avantatges n’extreus del treball mediat per les TIC?

Mestra: Tal com he comentat en la societat actual, la formació en les noves tecnologies és un eix vertebrador. D’avantatges n’hi ha molts, entre d’altres que les TIC són eines i materials de construcció que faciliten l’aprenentatge, el desenvolupament d’habilitats i diferents maneres d’aprendre, tenint en compte els diferents estils i ritmes dels alumnes. Crec que aquest seria un bon resum de perquè de la seva utilització.

Entrevistador: És realment interessant això que expliques. Per finalitzar, tens algun consell per algun altre professional que volgués fer un projecte semblant?

Mestra: Jo li diria que endavant! Que els alumnes estan capacitats per aprendre a aprendre i que si dosifiquem les activitats, els hi proporcionem les eines adequades i els orientem, són capaços de fer això i d’adquirir molts més aprenentatges.

Entrevistador: Moltes gràcies pel teu temps, Maria.

Mestra: Gràcies a vosaltres, ha sigut un plaer.
 

 
 

 

1 comentario:

  1. Hola Maria! Acabo de veure el teu blog, la veritat és que si hem coincidit en el tema del projecte. Trobo que el problema que s'et va presentar és molt interessant i fer un projecte amb ell molt més! Has sabut aprofitar la situació, una situació que s'ens dubte es donarà a moltes aules perquè escriure la carta als reis és una de les activitats principals del nadal! Com hem après a l'assignatura els problemes no s'han d'evitar cal aprofitar-los :)

    ResponderEliminar